fredag 11. november 2011

Smakfulle bilder av mat

Tatt med Canon 40D,  Blender 2,8, Lukker 1/60, ISO 800
Vi har alle sett forferdelig bilder av smakfull mat. Mat på bilder ser ofte ekkelt ut - jeg har tatt nok slike bilder selv. Som med alt annet krever matfotografering godt lys og god komposisjon. Ikke ta bilder av mat på kjøkkenet sent på kvelden - da blir alt gult og ekkelt. Og er ikke dagslyset til stede må du passe på at hvitbalansen blir riktig
- altså at det som er hvitt ser hvitt ut.

Tatt med Canon 40D,  Blender 3,2, Lukker 1/60, ISO 800
Sett gjerne noen flasker
(ikke tomme brusflasker) eller
dekktøy i bakgrunnen. Jeg bruker
ofte et fruktfat som bakgrunn - det
har jeg jo alltid på kjøkkenbenken uansett. Middagsretter kan ofte se mye bedre ut med en grønn salat til, med litt farger i bildet opplever vi at det ser delikat og deilig ut. Og for all del - fortografer da ikke maten oppi gryta! Anrett det på en tallerken!

Rent teknisk, synes jeg personlig at stor blenderåpning (lite tall) egner seg best når man fotograferer mat. Man vil jo ikke at alt rotet i stua skal vises på bildet av den lekre kaka. Samtidig holder man fokus på maten,
og ikke alt rundt.

Jeg setter ofte en tallerk oppå en skål eller lignende for å få maten litt opp
i høyden. På denne måten kan jeg
få mer naturlig lys fra vinduet, for nede i karmen er det ganske mørkt.

Husk! Du trenger ikke ta bilder av mat på kjøkkenet! Finn deg en plass med godt med lys. I vår forrige leilighet fotograferte jeg all mat på stua oppå en treningsbenk.

3 kommentarer:

  1. Takk igjen, problemet med lyset er at nå er det fort mørkt og jeg journalfører måltidene våre. Skal huske på å ha mye hvitt rundt.

    God helg
    Liza

    SvarSlett
  2. Hei igjen:)
    Du må tro jeg er helt rar, men jeg har en blogg til

    http://casafloraavliza.blogspot.com/2011/11/dof-bilder-fra-hagen.html

    for hage, planter osv

    God natt
    Liza

    SvarSlett
  3. Sliter litt med mat bilder
    http://lizasmatverden.blogspot.com

    ja, jeg må få meg et liv;)
    Liza

    SvarSlett