fredag 8. februar 2013

Hjemmestudio

Som foreldre flest - inkludert dyreeiere, så må vidunderet foreviges. For å få gode bilder kreves mye pågangsmot, tålmodighet både fra fotograf og modell, godt tid og godt lys.

Her er min ca fire måneder fotomodell som tar seg en pause, helt på egen hånd.
Jeg har blitt spurt om jeg har noen anbefalinger, men siden jeg ikke har brukt en mengde forskjellige studioblitzer kan jeg ikke anbefal den ene fra den andre, men jeg kan fortelle litt om hva jeg selv bruker.

Dersom lysforholdene tillater det blander jeg dagslys og studiolys, men dette krever at lysforholdene er på din side. Blitzlys har normalt en sync speed på 1/200 sekund; det betyr at dersom du velger lukker 200 på ditt kamera vil ikke annet lys forstyrre på bildet ditt. Velger du en lukker under 200, en lengre lukkertid gir det deg muligheten til å blande dagslys og studiolys. Når man skal fotografere barn har man ikke nødvendigvis ikke muligheten til å velge en lengre lukkertid - de beveger seg svært kjapt og gjerne hele tiden.

Da kommer vi til utstyret, jeg har valgt å skaffe meg to stk Elinchrom BX500Ri, dette er lyssterke kompaktaggregat. De finnes også som 250, men de gir mindre lys. Det eneste problemet med å ha to BX500Ri er at de av og til gir for mye lys. Jeg bruker primært en softbox, Elinchrom rotalux octa 100 cm. På den andre bruker jeg vanligvis en hvit paraply. Jeg har også en stor reflektor som jeg bruker en del. Jeg bruker El-Skyport, som både fungerer som fjernkontroll og synk til blitzaggregatene, man kan selvsagt bruke ledning også, de følger med blitzhodene. Jeg har også et batteriaggregat, men det kommer vi tilbake til.

Til hjemmestudio trenger du:
Studiolys
Stativ
Reflektor (stor)
Masse tid til å øve

Det vanligste fellen er at man lar lyset bli flatt (jevn i f.eks. hele fjeset) som på bildet i toppen. For all del, still inn lyset før du plasserer barn foran kamera! Ble du noe klokere?

1 kommentar:

  1. Jeg ønsker meg veldigveldig to eksterne lyskilder iallefall :) så takk for tips, skal googles ;)

    Ellers har jeg kjøpt meg en hvit rullgardin som funker finfint som bakgrunn :)

    SvarSlett